Ústav stavební mechaniky
Head image

Projekty

FatResCon - Concrete matrices for high‑cycle‑fatigue resistant, eco‑efficient infrastructure

Číslo projektu: 101167045
Délka trvání projektu: 01.06.2025 - 31.05.2031

Stručný popis

FatResCon je projekt synergického grantu ERC financovaný Evropskou radou pro výzkum, jehož cílem je odhalit mikrostrukturní příčiny únavy betonu a vyvinout prediktivní nástroje, které umožní navrhovat odolnou a ekologicky účinnou infrastrukturu s prodlouženou životností.

Cílem synergického grantového projektu FATRESCON je rozluštit mikrostrukturní původ únavy betonu a předpovědět její vliv na životnost konstrukce. Formulováním nových teoretických konceptů a jejich kombinací s inovativními počítačovými simulacemi a experimentálními protokoly výzkumný tým podpoří pokyny pro navrhování odolných konstrukcí s prodlouženou životností pomocí nové generace ekologicky účinných betonů a podpoří jejich zavádění ve stavebnictví.

INODIN - Inovativní metody diagnostiky materiálů a monitoringu inženýrské infrastruktury pro zvýšení její odolnosti a životnosti

Číslo projektu: CZ.02.01.01/00/23_020/0008487
Délka trvání projektu: 01.2025 - 12.2028

Stručný popis

Projekt INODIN se zaměřuje na rozvoj aplikačního potenciálu výzkumných organizací (ÚTAM, ČVUT, ÚGN, VUT, CeTTAV) pomocí navázání a prohloubení spolupráce se subjekty z aplikační sféry (EXCON, STATOTEST, DIAMO, SKANSKA). Tématem čtyřletého projektu je diagnostika, monitoring a modelování inženýrské infrastruktury, která je naší civilizaci nepostradatelná a má velký dopad na životní i sociální prostředí.

Cíle projektu INODIN představují zásadní kroky v oborech diagnostiky, monitorování, digitalizace, analýz materiálů a konstrukcí s využitím výpočetních modelů. Tyto cíle jsou navrženy tak, aby posílily spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou a zároveň reagovaly na aktuální výzvy v oblasti monitorování a diagnostiky materiálů a inženýrské infrastruktury ve stavebnictví:

IREC - Integrované výzkumné centrum pro analýzu konstrukcí

Číslo projektu: ATCZ00068
Délka trvání projektu: 01.06.2024 - 30.11.2027

Stručný popis

V rámci projektu bude zřízeno výzkumné centrum (IREC) pro pokročilou numerickou a analytickou analýzu spolehlivosti, výkonnosti a životnosti stávajících i nových konstrukcí, jako jsou mosty, tunely, ochranné konstrukce proti přírodním rizikům apod. Cílem IREC je integrovat znalosti a nástroje přeshraničních partnerů BOKU-IKI a BUT-STM a vyvinout pro cílové skupiny na obou stranách hranice jednotný a efektivní přístup a služby pro posuzování výkonnosti, bezpečnosti a životnosti inženýrských staveb. Výzkumné centrum umožní snadný přeshraniční transfer dílčích částí již vyvinutých rozšířených přístupů k řešení složitějších problémů hodnocení výkonnosti a trvanlivosti stavebních konstrukcí. V rámci svých aktivit bude centrum nabízet jak předávání znalostí formou seminářů a publikací, tak formou přímé aplikační a konzultantské činnosti směrem k partnerům z inženýrských kanceláří a provozovatelů a vlastníků infrastruktury. Nabízené služby, metody a nástroje budou dále společně rozvíjeny a přizpůsobovány potřebám inženýrské komunity a cílových skupin tak, aby výzkumné centrum bylo po skončení projektu připraveno na poskytování optimalizovaných služeb.

Vedoucí partner projektu


Bilaterální spolupráce v rámci EHP a Norských fondů na téma spolehlivosti a udržitelnosti konstrukcí.

Stručný popis

V rámci iniciativy č. EHP-BFNU-OVNKM-4-149-2024 financované z Fondu pro bilaterální spolupráci v rámci EHP a Norských fondů 2014-2021 byly ve spolupráci VUT v Brně a University of South-Eastern Norway uspořádány dva dvoudenní semináře na téma spolehlivosti a udržitelnosti pozemních a mořských staveb. Seminář se konal v Brně ve dnech 23.-24. května 2024 a v Porsgrunnu ve dnech 3.-4. června 2024. Semináře se skládaly z přednášek odborníků z obou univerzit a následné odborné panelové diskuse, kde byly diskutovány teoretické, praktické, ekonomické a environmentální aspekty spolehlivosti a udržitelnosti staveb. Druhé dny seminářů byly věnovány technickým exkurzím. Byly navštíveny experimentální laboratoře obou univerzit a staveniště nově budované dálnice Eifage-Nye Veier E18 v jihovýchodním Norsku.

Zpráva ze semináře, která obsahuje shrnutí přednášek, soubor prezentací a zprávu o technických exkurzích, je k dispozici ke stažení zde.


SAFEBRIDGE - Advanced analysis of existing reinforced and pre-stressed concrete bridges: Nonlinearity, reliability, safety formats, life-time aspects

Číslo projektu: ATCZ190
Délka trvání projektu: 01.09.2018 - 31.10.2021
Spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj

Stručný popis

Silniční síť v regionech Vídeň, Dolní Rakousko a Morava čelí velkým výzvám: stárnoucí konstrukce, zvyšující se dopravní zatížení, dopady změny klimatu, nové požadavky na kvalitu a omezený rozpočet na správu silniční infrastruktury. Aby byla zachována spolehlivá silniční síť, musí být usilováno o nové, inovativní přístupy. To platí zejména pro mostní konstrukce. V současné době je jejich údržba založena především na pravidelných stavebních prohlídkách, kdy poškození konstrukce není objeveno, dokud není zcela zřejmé. Tento postup je založen na zpětném působení poškození konstrukce. Poškození a problémy s konstrukcí se často objevují uvnitř konstrukce, kde se rozvíjí v důsledku skutečných, často ale neznámých účinků. V budoucnosti by měly být mosty schopny poskytovat informace o svém stavu a vývoji již v rané fázi životnosti a nikoli až po provedení stavebních inspekcí.

Cílem projektu "SAFEBRIDGE" je navrhnout pokročilé postupy numerického hodnocení stavu mostních systémů založené na spolehlivostních metodách (na základě základní myšlenky ÖN B4008 Úroveň III) a zpřístupnit je většímu počtu inženýrských kanceláří stejně jako provozovatelům infrastruktury v regionech Vídeň, Dolní Rakousko a Morava. Důkladná numerická analýza založená na spolehlivostních metodách hodnocení poskytne relevantní informace a komplexní hodnocení mostních systémů, a má tak významný vliv na efektivní a cílené využití rozpočtu vymezeného na údržby mostů.

Hlavními výstupy projektu určenými pro provozovatele infrastruktury a inženýrskou komunitu v regionech Vídeň, Dolní Rakousko a Morava budou: a) zajištění možnosti využití pokročilého hodnocení spolehlivosti mostních konstrukcí, založeného na numerických metodách v kombinaci s metodami statistickými; b) vytvoření Pokynu/Průvodce pro bezpečné používání uvedených metod a c) vytvoření udržitelného vzdělávacího programu zaměřeného na hodnocení spolehlivosti konstrukcí. Takovéto výstupy zatím pro inženýrskou komunitu a provozovatele infrastruktury nebyly připraveny v žádné z evropských zemí ani jiných zemích světa, a jsou proto vysoce inovativní.

Společně se strategickými partnery bude vybráno deset mostních objektů z regionů Vídeň, Dolní Rakousko a Morava, na které budou aplikovány pokročilé metody nelineárního hodnocení stavu a spolehlivosti. Výsledky studií budou implementovány do navrženého Pokynu. Pravidelná jednání zajistí přenos know-how mezi projektovými a strategickými partnery a kalibraci pilotního vzdělávacího programu založeného na případových studiích deseti vybraných mostů. Po ukončení realizace projektu budou na univerzitách organizovány vzdělávací kurzy pro nženýry a správce infrastruktury.

Vedoucí partner projektu